Printz Keramik

Knebel Bygade 9 | 8420 Knebel | printzkeramik@hotmail.com | Tlf. 61295110

Nye åbningstider fra september 2024

Den Langsomme Rejse: Unika Keramik af Dansk Pottemager

/

Dette er en artikel til magasinet Act Feel Be (English version: actfeelbe.eu)

Jeg har lyst til at sige, at Annette Printz har været pottemager hele sit liv, da hun har arbejdet i dette erhverv i 51 år af hendes nu 69 år lange liv.

Jeg tror, at man bliver nødt til at være et helt særligt slags menneske for at kunne være i dette langsomme univers og hvis du spørger mig, er det meget beundringsværdigt.

Derfor har jeg fået lov til at følge Annette trin for trin i en skabelsesproces, for at kunne formidle hvor meget tålmodighed og overgivelse det faktisk kræver når man skaber unika keramik.

Billederne er et mix af fotos taget af Trine til artiklen og nogle som Annette selv har taget under processen.

Det følgende er en beskrivelse af processen med Annettes egne ord…

Rund er jo ikke bare rund

Først kommer formen. Jeg er meget til runde former, men rund er jo ikke bare rund. Der er mange forskellige kurver. Det kan både være en aflang rund, en flad rund, en rund rund – uendeligt mange runde former.

Når jeg skaber unika skåle, går jeg bare i gang med at dreje alle de her forskellige runde former. Der er aldrig to der bliver ens, de er unikke alle sammen.

Derefter er der tørre-tid inden jeg skal i gang med at bruge alle mine begitninger. Alt efter størrelsen er der forskellig tørre-tid, det kan være 3-10 dage.

Note: Begitninger er en slags flydende ler, der kan indfarves i uendeligt mange nuancer.

Lag på lag

Jeg er helt vild med at lave mønstre, som jeg klipper ud i papir. Når jeg har klippet papirsmønstrene, gør jeg dem våde og klistrer dem på den tørre skærv, hvorefter jeg maler den. 

Sådan fortsætter jeg med lag på lag af papirsmønstre og for hvert lag kommer der en ny farve og så er der selvfølgelig tørre-tid mellem lagene. Jeg kan nok kun nå at male to lag på en dag, hvis ikke jeg bruger hjælpemidler, som en hårtørrer til at fremskynde processen.

Hvis jeg har en hel serie at arbejde på, giver jeg gerne dem alle sammen et lag den ene dag og lader dem tørre til næste dag, hvor de får andet lag og sådan fortsætter jeg, hvis de skal have flere lag. Store krukker tager lang tid og får gerne mange lag fordi der er mere overflade at arbejde på.

Når jeg er tilfreds med lagene skal de brændes første gang. Det tager cirka 10 timer og derefter skal de køle af i ligeså lang tid. Men jeg kan endnu ikke se, hvordan det færdige resultat bliver.

Herefter skal de glaseres indvendigt så de er funktionelle, hygiejniske og lækre at bruge.

Så lægger jeg et lille lag aske på ydersiden, som giver en helt speciel overflade og farve til begitningerne. Det kan arte sig på mange måder, jeg er nemlig så primitiv, at jeg bruger aske fra brændeovnen eller havebålet, hvor der er brændt alt muligt slags træ af.
Jeg ved aldrig, hvordan det kommer til at se ud; noget bliver mørkere, andet lysere. Det kan også give nogle små perle eller dråbe lignende strukturer.

Den spændende spændende del af processen

Så skal de have den endelige brænding, som nok tager lidt længere tid, men jeg brænder altid om natten og den er færdig om morgenen når jeg står op, så jeg ved ikke helt hvor længe det er.

Endelig kommer det spændende, hvor jeg kan se det færdige resultat; hvordan alle de her lag ter sig sammen og hvor transparent hvert lag er blevet. Man kan jo se lagene igennem hinanden, hvilket giver et meget unikt udtryk.

Act Feel Be

Afsluttende tanker fra Trine…

Nogen synes måske at kunsthåndværk er dyrt, men forstår man processen bag, ville det virke helt urimeligt at sidestille det med masseproduktion.

Når man køber unika keramik, køber man jo ikke bare en skål til at opbevare salaten i. Man køber noget, man forhåbentlig vil glædes over at kigge på, hver gang den stilles på bordet. Desuden tror jeg også, at den bibringer lidt sjæl til atmosfæren og en del af den langsomme ånd, som nogen af os længes efter og forstår at værdsætte.

Skal jeg relatere det til Act Feel Be konceptet, må masseproduktionen være indbegrebet af Act uden Feel og Be. Handlingen, hvor alt skal gå lidt stærkt og helst ikke være for besværligt. Med kunsthåndværket får vi følelsen med, og i værdsættelsen er vi tilstede i nuet og nyder det, som er; Denne smukke fortælling fra en anden menneskelig sjæl samt den langsomme rejse, som unika skålen bringer med sig.